Jako zařízení s progresivním přístupem se rádi učíme novým věcem a naše poznatky pozitivně uplatňujeme dále při práci s našimi uživateli. Naše pracovnice oddělení zvýšené péče absolvovala dvoudenní kurz „Snoezelen – MSE v teorii a praxi – Základní pojetí interaktivního multismyslového konceptu. „Koncept Snoezelen je terapeutickou, podpůrnou či volnočasovou metodou, jejíž podstata tkví ve využití strukturovaného multismyslového prostředí jako prostředku ke smyslové stimulaci, rozvoji vnímání a aktivního učení, ke zklidnění a relaxaci, k rozvoji socializace a komunikace dětí, seniorů i dospělých se zdravotním postižením.“ Tento kurz byl z hlediska nových zkušeností v oblasti volnočasových aktivit a zážitkových vjemů velmi podnětný. Nabyté znalosti byly uvedeny do praxe a uživatelé se mohli seznámit v rámci pilotní hodiny se smyslovými aktivitami na téma MOŘE. Strukturovaná hodina měla své náležitosti, které se prolínaly napříč všemi řízenými činnostmi bez ohledu na výkon, zaměřené spíše na vlastní spontaneitu. V úvodu se uživatelé pomocí PC obrazovky, SPACE projektoru, ventilátoru a reproduktoru se zvuky moře pocitově naladili na atmosféru připomínající prostředí u moře. Následovala aktivita zaměřená hned na několik smyslů. Uživatelé sledovali nádobu uprostřed místnosti, simulující mořskou vodu, ve které bylo několik druhů mušlí a řasy. Víme, že moře je slané, abychom tedy vytvořili slanou vodu, každý si mohl solničkou nebo špetkou z misky vodu osolit. Poté si uživatelé „vylovili“ dvě mušle, které si mohli osahat, přikládat k uchu nebo o ně vzájemně ťukat. Vedle nádoby byl umístěn kyblík s pískem, ve kterém byly ukryty předměty s mořskou tématikou. Každý si z písku vytáhnul předmět, vložil jej do sklenice, zašrouboval, zatřásl s ní a poslouchal, jaký vydává zvuk. Dalším smyslem, který nemohl být v aktivitách opomenut, byla chuť. K moři neodmyslitelně patří ryby, proto jsme použili k ochutnávání sardinky. Většina odvážlivců ochutnala alespoň sousto, někteří si i velmi rádi přidali. Po malé degustaci přišlo na řadu lovení ryb pomocí prutu a magnetu, poté následovalo hledání a přiřazování dvojic tematických obrázků. V relaxační části hodiny si každý mohl vyzkoušet jaký zvuk vydává dešťová hůl, která při pomalém přelévání napodobovala šumění moře. Na závěr se uživatelé opět ponořili do uvolňujících zvuků a sledovali obrázky projektující podmořský svět. Do společného času při zážitkových aktivitách uživatelé vnášeli svou energii a překvapili skvělou spoluprací, což bylo pro všechny zúčastněné velmi příjemným prožitkem.
Zuzana Opělová, OZP