Naše zařízení stále hledá možnosti a přístupy, jak klientům zlepšit kvalitu života. Proto v loňském roce absolvovala zaměstnankyně oddělení zvýšené péče dvoudenní kurz s názvem „Podpora pozitivního chování a funkční hodnocení“, který vedl britský odborník na problematiku podpory lidí s intelektovým postižením a chováním náročným na péči, Tony Osgood.
Tato metoda se zaměřuje na předcházení krizových situací, zlepšení kvality života klientů s ohledem na jejich individualitu a zachování důstojnosti. Zjednodušeně se jedná o strategii, kdy pracovníci Žirafy pomocí hodnocení chování náročného na péči konkrétního klienta, rozklíčují spouštěče tohoto chování a snaží se vytvořit takové podmínky pro konkrétního klienta, aby se tomuto chování náročnému na péči umělo předcházet. Uvedu pár příkladů z naší praxe.
Klient M. – jeho chování náročné na péči – autoagrese, křik. Spouštěč: zvýšený hluk na oddělení. Pracovníci zajistili pro klienta M. klidnější prostředí, možnost odejít do soukromí, kde má k dispozici také svůj tablet, aktivizační činnost s tímto klientem probíhá individuálně v samostatné místnosti. Díky tomu se klient M. lépe dokáže koncentrovat na aktivizační činnost a jeho chování náročné na péči se snižuje.
Klient D. – jeho chování náročné na péči – pláč, křik, „obsese“. Spouštěč: delší denní pobyt v Žirafě a z toho způsobená nervozita, stesk po rodičích. Pracovníci klientovi D. zajišťují během dne relaxační a multismyslové aktivity, které jeho nervozitu výrazně snižují. Například práce s kinetickým pískem, modelovací hmotou, výtvarné činnosti atd.
Za oddělení zvýšené péče jsme velmi rádi, že můžeme prvky této metody využívat v praxi a snažit se zlepšovat kvalitu života našich klientů.
Bc. Kateřina Kolářová, OZP